Versiunea originala de Portal fara RTX a aparut in 10 Octombrie 2007 la cam 3 ani dupa popularul Half Life 2. Noul Portal cu RTX este un DLC gratuit, disponibil incepand cu 8 Decembrie 2022 care are implementat DLSS 3.0 si RTX de noua generatie. Nu prea am fost mare jucator de Portal pe vremea cand a aparut. Acum, odata cu implementarea RTX, am fost destul de curios sa vad de ce Nvidia a colaborat cu Lightspeed studios pentru a face acest ”facelift”. In trecut am jucat Quake II RTX alaturi de GeForce RTX 2080 Ti, iar experienta Ray-Tracing s-a dovedit un adevarat rasfat vizual ( vezi material ). Pare ca la fiecare generatie Nvidia incearca sa revigoreze jocuri populare cu update-uri RTX pentru a stimula baza de jucatori sa migreze catre placi video mai noi.
Tehnologia de Ray-Tracing a ajuns la generatia a 3-a odata cu seria de placi grafice RTX 4000. Aceasta din urma nu a fost tare bine primita datorita preturilor iesite din comun ( parca din era bulei Crypto ). Totusi, arhitectura Ada-Lovelace este performanta in sine fata de generatia anterioara si asta nu doar pe hartie. Noile Nuclee RT sunt acum mai performante si capabile sa duca Portal cu RTX la o rezolutie 1080P cat mai fluida pentru cei care vor o alta experienta de jos ( fata de cea a titlului din 2007 ). Pe langa RTX mai exista si noul DLSS 3.0 care primeste suport in acest DLC. DLSS 3 este cea mai recenta versiune a tehnologiei Deep Learning Super Sampling care introduce o noua functie numita Optical Multi Frame Generation. DLSS 3 permite placilor video GeForce RTX seria 40 sa redea jocurile mult mai fluid in comparatie cu lipsa acestuia. Nvidia zice de 4 ori mai multa performanta DLSS 3.0 On vs DLSS Off, dar vom vedea.
Platforma Hardware
Am avut noroc sa pot cumpara la promotie jocul Portal de pe Steam cu sub 2 Euro, iar ulterior DLC-ul de ~20+ GB a devenit disponibil. Ca referinta, jocul original ”cantareste” cam 7 GB. Pentru a putea juca Portal cu RTX am facut un upgrade de la RTX 2080 Ti Founders cu 11 GB la un RTX 4080 16 GB de la Palit ( vezi model ). Alaturi de acest nou procesor am pus la treaba un Ryzen 7600X ( vezi review ) pe o placa Aorus Master X670E ( vezi review ). Doar asa pot fi sigur ca RTX 4080 16 GB poate scoate performanta cat mai ridicata in Portal fara DLSS, dar si cu.
Experienta RTX in Portal
Portal RTX este o experienta upgradata a personajului Chell care se lupta cu un AI rau intentionat. Cel din urma vrea sa il tina sub acoperisul cladirii Aperture Science, iar portalurile sunt singura sansa de scapare. La 2 niveluri de inceput personajul deja primeste o arma cu care poate face portaluri dupa bunul plac pentru a trece de la un nivel la altul. M-am jucat cateva ore pentru a vedea performantele RTX si imbunatatirile vizuale aduse. Mergand ”pe jos” timp de cateva zeci de minute am putut sa vad cat de bine se directioneaza lumina in mod natural. Este si foarte usor de observat diferenta fata de un joc lansat initial in 2007. Grafica ramane de baza, dar avand numai alb, linii simple si geamuri nu ai cum sa nu observi umbrele, reflexiile si formele date de lumina.
In nivelul in care primesti ”portal gun” poti experimenta cel mai mult lumina si umbra. Avand libertatea sa generezi portaluri peste tot se pot observa efectele date de lumina din pad-urile rosii pe fetele cubului si neoanele din lift care se reflecta peste suprafetele peretilor. Prin comparatie cu varianta fara RTX, noul Portal reuseste sa dubleze imersiunea in joc si sa atraga si mai multi pasionati care vor sa aiba in palmaresul de joc toata seria Portal.
Experienta vizuala este interesanta, dar departe de a fi perfecta, zic asta pentru ca este un joc vechi care este imbunatatit peste asteptari cu jocurile de lumina/umbra in scenarii cat mai realiste. Grafica cu RTX ON ruleaza in joc cu si fara DLSS 3.0 si la rezolutia 1440P a monitorului, iar optiunile DLSS variaza de la Quality pana la Ultra-Performance. Am facut la rezolutie 1440P si cateva teste scurte de FPS pentru a vedea cam cum se descurca RTX 4080 si iata ce a iesit:
Teste Performanta RTX On cu DLSS 3.0
- Chamber 3 – DLSS Off / RTX On = 28-32 fps
- Chamber 3 – DLSS On – Ultra Quality / RTX On = 53-36 fps;
- Chamber 3 – DLSS On – Ultra Performance / RTX On = 128-130 fps
Performantele oferite de DLSS 3.0 in modul Quality/UltraPerformance arata un avantaj de 2x sau 4x fata de rularea cu DLSS Off. Diferenta de FPS ajuta enorm cand vine vorba de o experienta fluida de joc si imersie. Diferentele de calitate sunt observabile uneori, dar nefiind un joc atat de focusat pe texturi si detalii stufoase, de multe ori diferenta nu se vede atat de bine ca la Witcher 3 cu RTX ( material curand ).
Galerie Foto
Concluzie
Portal cu RTX este un joc adus cu 10 ani mai in fata pentru baza de fani care isi doreste sa se joace cat mai mult, dar cu o grafica mai actualizata. Eu nu ma identific ca fiind un fan inrait Portal cu sau fara RTX, dar Quake II RTX mi-a placut si astept mult mai multe jocuri vechi sa vina cu astfel de tehnologii pentru cei care inca se joaca titluri intre 2000 si 2010 ( doar un exemplu ).
Un scurt video de gameplay
Placa Palit RTX 4080 cu 16 GB a rulat mai mult decat eroic pe un 1440P. Curand urmeaza si un material cu Witcher 3 Wild Hunt pentru fanii seriei. Asadar, va doresc sa ramaneti aproape. Pe rafturile din Romania placile video Nvidia RTX 4090 / RTX 4080 / RTX 4070 Ti se pot achizitiona de la PC Garage ( vezi oferta ) – eMAG ( vezi oferta ) – evoMAG ( vezi oferta ) si CEL.ro ( vezi oferta ). Preturile variaza in acest moment intre 5000 lei si 13000 lei. Link-urile din acest articol sunt de afiliere, iar daca le folositit sustineti activitatea independenta a blogului!